Divadla na u nás na severu (ústecký Činoherák, liberecký F.X.Šalda a také Naivní divadlo v Liberci) pomalu představují divákům plány na nadcházející sezónu, takže je ten správný čas připomenout několik představení, která vznikla vloni.
Takže si v Činoheráku určitě nenechte ujít představení Homo Faber:
Láska, smrt, nouzové přistání letadla v poušti, mejdan na palubě zámořského parníku, cokoli prožívá hlavní hrdina bez emocí, hledí na život a svět z jiné perspektivy, ve které je nejdůležitějším parametrem statistika.
Silným titulem Divadla F.X.Šaldy zůstává Válka:
Příběh je jednoduchý: k rodině, která přežila válku (z některých detailů vyplývá, že se jedná o Bosnu, ale místo není úplně podstatné), se vrací otec. Slepý, zbědovaný, přesto s jistým optimismem. Doma ovšem narazí na poválečný pragmatismus jeho ženy, bratra a dvou dcer. Postupně se ukazuje, že na zážitky všech, ačkoli je formovala stejná událost (válka), reagují úplně jinak. Objevuje se tu, a postupně upřesňuje, konflikt a jeho příčiny. Konflikt, který nikdo nechce, nebo neumí řešit.
V Naivním divadle jsme byli jenom jednou, ale nudělali jsme chybu:
Znervózňující, podivuhodný sen, který rozhodně není uklidňující, který je naopak místy krutý, jasnozřivý a rozhodně ne uklidňující; nikoli však takový, ze kterého bych se chtěl probudit.
A nakonec opera, Její pastorkyňa:
Pastorkyňa stala se zároveň černou stuhu jeho [Janáčkova]utrpení a dobou úporné práce na zdokonalování vlastního slohu a hudby, dobou životních zkoušek, zklamání, boje o uznání i konečného vítězství…