weby pro nejsevernější čechy

Houpací koně – Desolation Peak 2018, Yannick South

Po koncertě ústeckých Houpacích koní ve varnsdorfském divadle, který se mimochodem nadmíru povedl, jsem nemohl jinak a zakoupil jsem sobě jejich poslední album “Desolation Peak” s podpisy protagonistů jako bonusem. Samozřejmě na vinylu. Jak jinak.

Obal na první pohled nijak nezaujme, vlastně působí tak trochu laciným dojmem. Černý podklad, růžový obdélník krajiny. Vložená vsádka s texty a samozřejmě hudba a sdělení už rozhodně lacině nepůsobí. Možná byl kontrast záměrem. Něco jako: to důležité nenajdete na povrchu, musíte se k tomu prokopat, trochu se umazat. Album je celé věnované odkazu beatnického klasika Jacka Kerouaka. Název pak na horu, kde Kerouac strávil v roce 1956 63 dní jako požární hlídka. Strana A s podtitulem 1922, což je mimochodem rok narození Jacka Kerouacka otvírá rozmáchnutě epický kus “Hyde”, kde zpěváku Jiřímu Imlaufovi sekunduje back vokál Viktorie Marksové. Narozdíl od koncertu je zde zpevaččin vokál mnohem jistější, což je pochopitelné, ve studiu se dá vše vypilovat, ale na pódiu se může leccos pokazit. Favoritem na straně A je pro mě nenápadný hit “Cassidy” odkazující na Kerouakova parťáka Neala Cassadyho. Začíná chytlavým rytmickým groovem postupně se přidávají bublající klávesy, kytarový riff a vzrušující vokální dialog zpěvačky s frontmanem. Beatnický soul rock. Texty nejsou na albech Houpacích koní pouhou nutnou výplní, nevnímat je, nechat je jen prošumět kolem sebe by byl hřích. A je jedno jestli znáte beatníky, nebo ne. A pokud si pod vlivem nahrávky prečtete “Na cestě”, nebo “Dharmový tuláky” .. jen dobře. Stranu B s podtitulem 1969 (rok Kerouakova úmrtí) načíná titulní “Desolation Peak”, introvertní nálož, bezmála sedmiminutová, dojemně posmutnělá romantika. Kterak zakomponovat do songu padesátiletého týpka hip hop a nepůsobit trapně, tak nějak by mohlo být vepsáno pod trackem “Dolů”. Bez větších stylových přemetů se v posledních dvou skladbách “Mars “ a “Vlak” vrátíme k tradičnějšímu zvuku a dospějeme k hudebně klidnému závěru, kterému možná chybí dráždivost první půle desky, což ale může být opět záměr.

Tagy