Liberecký baletní soubor uvede v historické budově Šaldova divadla již tento pátek 29. března 2019 svoji první premiéru v sezóně – taneční dramaBouře. Choreografie, režie i zpracování libreta se ujala Alena Pešková (šéf libereckého baletu), která se nechala inspirovat Ostrovského dramatemBouřez roku 1860. Toto mistrovské dílo se v průběhu času dočkalo mnoha různých zpracování – přes několik filmových adaptací až po slavnou operu Leoše JanáčkaKáťa Kabanová. LibereckáBouřenabídne divákům nonverbální zpracování zakázané lásky s tragickým koncem.
Celý příběh se odehrává v Kalinově, malém městě na břehu řeky Volhy. Obyvatelé města jsou drsní, k sobě vzájemně falešní a velmi sobečtí. Městu tvrdou silou vládne nejsobečtější a nejchamtivější z nich – bohatý kupec Dikoj, který spolu s vdovou Kabanovou tvrdě prosazují svá pravidla. Citlivá Kateřina, manželka syna vdovy Kabanové Tichona, si těžce zvyká na despotickou tchýni i manžela, který se jí nedokáže zastat. Není se tedy čemu divit, že se zamiluje do mladého Borise, synovce kupce Dikoje. Tichon odjíždí na obchodní cestu. Kateřina zůstává sama v prostředí, které nenávidí a její touha žít si po svém vzrůstá…
Hudbu k Bouřisložil pianista, aranžér a skladatel Michal Vejskal, který spolupracuje s divadelním režisérem Davidem Šiktancem. Jeho posledním dílem je příprava inscenace Pan Kolpert v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. S Alenou Peškovou spolupracoval poprvé aBouřeje jeho první autorskou hudbou takto velkého rozsahu. Během představení diváci uslyší i originální text hry, včetně tradičního ruského chorálu, oboje vhodně zakomponované do celé hry. Scény a přípravy kostýmů se ujal zkušený, nejen kostýmní výtvarník pan Aleš Valášek. Spolu s Alenou Peškovou se shodli na tom, že tato inscenace nebude lpět na času a prostoru, které byly určené Ostrovským. Kostýmy jsou inspirované secesí, ale patrná je i uniformita módy padesátých let. Vzhledem k velkému prostorovému omezení budou mít diváci možnost shlédnout například most, který se může stát zároveň i molem, promenádou či střechou domu.
Ivona Jeličová jako Káťa Kabanová
Režisérka a choreografka, umělecký šéf baletního souboru v Liberci Alena Pešková, vystavěla jednotlivé role přímo na tělo konkrétním tanečníkům.
V hlavní roli něžné Káti Kabanové se divákům představí sólistka Národního divadla v Brně Ivona Jeličová – držitelka prestižní ceny Thálie 2009, kterou získala za roli Maryši. Do role Kátina milence Borise je obsazen nadaný tanečník australského původu Rory Ferguson, kterého diváci měli možnost spatřit spolu s Jaroslavem Kolářem v roli lakomce Eduarda Vydřigroše ve velmi úspěšnéVánoční koledě. V Bouřitančí opět celý soubor a jednotliví tanečníci se publiku představí ve velmi rozmanitých rolích.