Desetitisíce předmětů má ve svých sbírkách Severočeské muzeum v Liberci. Mnoho jich získalo darem. Ale jenom jeden jediný z nich nese jmenovité věnování. Je to novorenesanční vitráž Madona s dítětem, zhotovená speciálně pro Severočeské muzeum v roce 1890. Protože se objeví v nově připravovaných expozicích uměleckých řemesel Severočeského muzea po jeho znovuotevření v roce 2020, dočkala se restaurátorského zákroku.
Prošla rukama zkušeného a mimořádně citlivého restaurátora Davida Roskovce z Hrubé Horky u Železného Brodu, který už v předcházejících letech vrátil původní krásu jedné gotické a čtyřem renesančním vitrážím z muzejních sbírek.
„Výroba vitráží má v našem kraji hlubokou tradici. Nemohly proto v běhu času Severočeské muzeum minout. Je skvělé, že máme v kraji restaurátora, který se tomuto umění věnuje. A nechybí tu ani tvůrci nových vitráží,“ uvedla Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
V naznačeném architektonickém rámu dominují postavy sedící Panny Marie a stojícího Ježíška s lilií v levé ruce. V dolní části figurální vitráže se nachází mezi dvěma postavami troubících andílků medailon s nápisem, který připomíná, že tuto vitráž věnoval v roce 1890 tehdejšímu Severočeskému průmyslovému muzeu Karl Meltzer, majitel a vedoucí „první české malírny uměleckého skla ve Skalici“.
„Každá restaurátorská akce přispívá k důkladnému poznání konkrétního díla, a to nejenom po stránce umělecké, ale též technické. Z dnešního pohledu je překvapivé, kolik druhů skel a použitých technik se i na této poměrně malé vitráži s rozměry 61×36 centimetrů nachází,“ řekl Oldřich Palata, historik umění a kurátor Severočeského muzea.
Zásluhou znamenité restaurátorské práce budou mít návštěvníci libereckého muzea příležitost zhlédnout vitráž Madona s dítětem tak, jak ji viděli jejich předchůdci před sto třiceti lety. A to samo o sobě nabízí vedle estetického zážitku též zajímavý bonus navíc.