Je to náhoda, ale taky je příznačné, že první oficiální divadelní představení, které se uskutečnilo hned první den po skončení nucených divadelních prázdnin, byla hra Boss Babiš divadla RePublika. Stalo se tak 12. května 2020 v městském divadle v Jablonci nad Nisou.
Hra, nebo spíš kabaret, který vznikl na motivy knihy Jaroslava Kmenty, se dočkala po lednové premiéře pouze dvou repríz a potom přišel šlus, protože nevyzpytatelný virus z dovozu zavřel nejenom divadla, ale vlastně všechno.
Mimochodem, nebylo úplně jasné, jaká budoucnost tohle představení čeká. Reportáž, kterou odvysílala Česká televize krátce po premiéře, naznačovala, že uvést tuhle hru v kulturních zařízeních, která fungují ve městech se silným zastoupením hnutí ANO, mají s jejím zařazením do programu problém, resp. by ho mohli mít ti, kteří ho do programu přidají…
V Jablonci tomu tak očividně není, takže původně plánovaný termín se mohl stát novým bodem nula, od kterého počítáme návrat normálního života. Nehrálo se jednou, ale hned dvakrát, aby se dostalo na všechny, takže dvě skupiny orouškovaných diváků se rozptýlily po divadle tak, aby dodržely všechna hygienická opatření a skupina orouškovaných herců je provedla nedávnou historií země.
Bylo zvláštní sledovat, jak tohle trhlé i mrazivé představení rezonuje s poloplným hledištěm, s hledištěm, o kterém však pokladník může do výkazu s klidným svědomím napsat, že bylo vyprodané.
Divadlo RePublika píše v tiskové zprávě, že Hamleta by pravděpodobně v této situaci nehráli.
Přesto se však ptají, jestli být či nebýt.
Být či nebýt kým, čím a jak v době, kterou je nám dáno žít.
(psáno pro reflex.cz)