Nevím, jak to máte s Franzem Kafkou, ale já bych ho někdy chtěl číst a nevědět o něm vůbec nic, což se sotva povede už proto, že na něj má každý nějaký názor, připravenou interpretaci nebo alespoň navlečené tričko s jeho podobiznou.
Kafku jsme stačili zatížit, vysvětlit, znovu vysvětlit a pak ještě jednou. Tolikrát, že až hrůza.
Naštěstí je tady Egon Tobiáš, který Kafku vzal a převyprávěl jeho příběh tak, že je k sežrání.
Inscenace, která tak vznikla v produkci spolku Jedl je pak velmi svižná, odlehčená a osvěžující, nechává Kafkovi humor, který se často ztrácí pod všemi těmi interpretacemi, o kterých jsem mluvil.
Když na scénu nastoupí Karel Dobrý s výrazně vytuněnými ušisky svépomocnou pushUp metodou, je jasné, že tohle nebude Kafka, ne kterého jsme zvyklí.
Dvanáctiletému chlapci v přiléhavém trikotu, Karlovi Dobrému, který hraje Kafku (s tváří Bustera Keatona) dělají na scéně společnost Lucie Trmíková a MartinDohnal v mnoha rolích, od Franzovi matky po Maxe Broda.
Za tři čtvrtě hodiny si zopákneme, co si o klasikovi pamatujeme a s lehkým úsměvem začneme přemýšlet o tom, že bychom si zase něco mohli přečíst.
Před samotnými aktéry představení Malý stvořitel (Der kleine Fratz) jsem zhodnotil produkci jako velmi roztomilou, odpovědí mi bylo lehce zdvižené obočí. Tak nevím)
Ovšem Kafka je tu přítomen pořád:
co když byl nějakej franz kafka II, kterýmu max brod II splnil přání a všechno spálil?
víme hovno
a jsme šťastnější? pic.twitter.com/dP4FrNKLcm— marek douša (@marekdousa) September 21, 2021