Šestou premiérou jubilejní 50. sezóny ústeckého Činoherního studia bude divadelní adaptace románu Tady je všechno ještě možné švýcarské spisovatelky Gianny Molinari
v režii hostujícího Ivana Buraje, uměleckého šéfa brněnského HaDivadla. Stejnojmenná inscenace se dočká svého prvního uvedení v pátek 22. dubna. V hlavní roli se objeví Andrea Berecková. Ztvární mladou ženu, která odešla z města a stala se noční hlídačkou v zanikajícím průmyslovém areálu na periferii malého města.
„Ten text mě zaujal hlavně proto, že žádné divadlo se neděje v bezčasí, ale vždy v nějakých konkrétních podmínkách a kontextech. Připadá mi fajn synergie toho, za jakých životních
okolností člověk dělá divadlo a tento projekt chápu jako svůj osobní výsadek jinam, k jinakosti, která je pro mě důležitá,“ vysvětluje Ivan Buraj výběr látky k adaptaci. A dodává:
„Ta inscenace – nebo ten text – je hodně o prozkoumávání hranic. Myslim si, že některé hranice vedou k nějaké formě entropie nebo zaslepenosti. Ale jiné hranice jsou důležité k
tomu, aby bylo možné vytvářet nějakou formu diference, která může obohacovat, nebo tvořit hodnoty.“
Román Tady je všechno ještě možné vyšel v berlínském vydavatelství Aufbau Verlag v roce 2018 a hned po vydání se stal senzací a setkal se s úspěchem. Do češtiny ho přeložila Marta Eich. Autorka Gianna Molinari osvětluje hlavní postavu svého debutu, hrdinku, která dá přednost práci noční hlídačky v krachující továrně před svou kariérou: „Je to velice ambivalentní postava. Sbírá věci, snaží se všechno shromažďovat, třídit, definovat. Je velice důkladná a pečlivá, a zároveň touží po nejistotě. Chce být součástí mnoha příběhů, ponořit se do jakéhosi chaosu.“
Režisér Ivan Buraj si s sebou do Činoherního studia přivedl své brněnské kolegy. V divadle debutující Katarínu Hládekovou, slovenskou výtvarnou umělkyni, nominovanou v roce
2016 na Cenu Jindřicha Chalupeckého, jíž svěřil kostýmy a scénografii, a Matúše Kobolku, autora scénické hudby.
Ivan Buraj společně s dramaturgyní Terezou Marečkovou a Katarínou Hládekovou do výpravy včlenili moderní technologie. Ty by měly divákovi připomenout práci hlavní hrdinky a současně tematizovat přítomnost technologií v našich životech. V kontrastu k tomuto zážitku má pak působit část inscenace, kdy režisér vyzve diváky k opuštění divadla a setkání u ohně: „V naší inscenaci mi přijde důležité zkoumat hranice mezi technologiem a živým lidským kontaktem, který se v jeden moment v té inscenaci prosadí a diváci budou mít unikátní možnost zažít v divadle jeho komunitní stránku skrze zážitek společného rozhovoru s herci u ohně na dvorku divadla,“ přibližuje Ivan Buraj.
Vedle Andrey Bereckové, která ztvární hlavní hrdinku, dostali v inscenaci herecký prostor Jan Hušek, Lukáš Černoch, Marta Vítů, Matúš Bukovčan a Jaroslav Achab Haidler.
Gianna Molinari: Tady je všechno ještě možné
6. premiéra 50. sezóny Činoherního studia
Velký sál
1. uvedení: pátek 22. 4. v 19.00
1. repríza: neděle 24. 4. v 19.00
2. repríza: středa 27. 4. v 19.00
pražská premiéra: středa 11. 5. v 19.30 hodin v divadle Komedie
Obsazení:
Andrea Berecková (Ona)
Jan Hušek (Clemens)
Matúš Bukovčan (Kuchař)
Lukáš Černoch (Šéf)
Jaroslav Achab Haidler (Lose)
Marta Vítů (Lose)
Režie: Ivan Buraj
Dramaturgie: Tereza Marečková
Překlad: Marta Eich
Výprava: Katarína Hládeková
Hudba: Matúš Kobolka