5. ročník Českolipského komorního cyklu bude pokračovat v úterý 26. dubna v kostele Mistra Jana Husa v České Lípě ve společnosti světově proslulého hráče na lesní roh Radka Baboráka. Ten se v České Lípě představí tentokrát společně s uznávaným varhaníkem Alešem Bártou, který nahradí původně avizované Trio Jadin, jež ze zdravotních důvodů nemůže v rámci cyklu vystoupit. Večer s podtitulem Nokturno pro lesní roh a varhany slibuje výjimečné setkání dvou mistrů v atraktivním programu sahajícím od baroka až po hudbu 20. století. Koncert proběhne
od 19 hodin a hlásí se opět k podpoře veřejné sbírky Charita pro Ukrajinu na pomoc lidem zasaženým ozbrojeným konfliktem v této zemi, kteří své útočiště hledají na Českolipsku a kterou spravuje Charita České republiky. Vstupenky jsou k dostání online i v předprodeji cyklu v České Lípě.
Pokračování Českolipského komorního cyklu po jisté době opět rozezní místní unikátní varhanní nástroj postavený v drážďanské varhanářské dílně Carla Eduarda Jehmlicha v roce 1858. O tomto nástroji, který byl do České Lípy přenesen z Drážďan za 2. světové války, se varhanář Ivan Bok vyjádřil jako o naprosté raritě v celonárodním měřítku, ovšem skvěle konvenující místnímu prostoru. Spojení varhan a lesního rohu dává okamžitě myslet na vrcholně barokní období, ve kterém byly oba tyto nástroje velmi oblíbené. Jejich velmi vhodnou koexistenci ale na programu koncertu podtrhují i pozdní autoři jako Antonín Dvořák nebo Ferenc Liszt. Program nabídne i sólová vystoupení obou autorů v dílech barokního velikána Johanna Sebastiana Bacha či impresionistického reprezentanta Francie Charlese Koechlina.
Atraktivního pestrého programu se ujme duo vynikajících představitelů české hudební scény – světově respektovaný hornista Radek Baborák společně s jedním z nejúspěšnějších českých varhaníků Alešem Bártou.
Hornista a dirigent Radek Baborák patří mezi nejvýraznější osobnosti klasické hudební scény. V osmi letech začal studovat na lesní roh u profesora Karla Křenka. Na svém kontě má bezpočet vítězství na předních světových soutěžích. V osmnácti letech mu bylo nabídnuto místo prvního hornisty v České filharmonii, zcela výjimečně bez konkurzu, na kterém setrval dva roky. V letech 1996–2000 působil jako sólohornista Mnichovských filharmoniků. V roce 2001 uzavřel exkluzivní smlouvu u Bamberských symfoniků. Sólohornistou Berlínské filharmonie byl v sezónách 2003–2010. Radek Baborák vystoupil jako sólista s orchestry Berlínské filharmonie, Mnichovské filharmonie, Orchestrem Bavorského rozhlasu, Bamberskými symfoniky, Petrohradskou filharmonií, Moskevskou filharmonií, Londýnským královským orchestrem či předními japonskými tělesy. Významnou a důležitou součástí hudebního života Radka Baboráka je komorní hudba. Založil a umělecky vede soubory Baborak Ensemble, spolupracuje s Českým hornovým sborem nebo Pražskými komorními sólisty, u jehož zrodu stál v roce v roce 1960 Václav Neumann. Je členem Afflatus Quintet, se kterým získal první cenu na soutěži ARD v Mnichově. Na recitálech vystupuje v duu s klavíristkou Yoko Kukuchi, s varhaníkem Alešem Bártou a harfistkou Janou Bouškovou. Jako komorní hráč je pravidelně zván ke spolupráci s mimořádnými muzikanty a osobnostmi, mezi něž patří např. klavíristé Yefim Bronfmann, Andras Schiff, Denis Koshukin, Rudolf Buchbinder, Gerhard Oppitz, houslisté Julian Rachlin, Janine Jansen, Daishin Kashimoto, violoncellista Julian Steckel, flétnista Emmanuel Pahud, hobojisté Albrecht Mayer, Francois Leleux, pěvci Ian Bostridge, Thomas Quasthoff, Waltraud Mayer. Radek Baborák profesorsky hostuje na TOHO University Tokyo, Escuela superior de Musica Reina Sophia a vyučuje na HAMU v Praze, vede rovněž četné mistrovské kurzy.
Aleš Bárta je jedním z nejúspěšnějších českých varhaníků. Svá studia zahájil na brněnské konzervatoři u prof. Josefa Pukla a pokračoval na pražské Akademii múzických umění ve třídě doc. Václava Rabase. Již při studiu se stal úspěšným účastníkem domácích a později mezinárodních soutěží. Koncertní repertoár Aleše Bárty obsahuje stěžejní díla světové i české varhanní tvorby od baroka po současnost. Jako sólista vystupuje s předními symfonickými i komorními orchestry. Ve společných projektech spolupracoval Aleš Bárta s Gabrielou Beňačkovou, Miroslavem Kejmarem, Sergejem Kopčákem a dalšími. V rámci koncertní činnosti se Aleš Bárta představil v řadě evropských zemí a též v Rusku, Japonsku, USA, Brazílii nebo v Číně. V roce 1998 otevíral dvěma recitály novou koncertní síň v Yokohamě. Pravidelně vystupuje také na tuzemských festivalech, jako je Pražské jaro, Smetanova Litomyšl nebo Janáčkův máj. Vysoce ceněná je i jeho mezinárodní nahrávací činnost.
Vstupenky jsou v prodeji ve festivalové kanceláři spolku v České Lípě (Žižkova 528/6) či online na ww.clkc.cz. Vstupenky na jednotlivé koncerty zůstávají v prodeji za cenu 250 Kč, mimořádně cyklus nabízí možnost využít hromadné slevy 20 % při jednorázovém nákupu vstupenek na tři a více koncertů.
Českolipský komorní cyklus se připojuje k podpoře ukrajinských uprchlíků v regionu Českolipska prostřednictvím sbírky Charity Česká Lípa. Na koncertu bude k dispozici sbírková pokladnička. Přispět na pomoc rodinám s dětmi zasaženým válkou zajistit základní životní potřeby je možné i příspěvkem na účet sbírky registrovaný u KÚ Libereckého kraje 115-9529770217/0100.
Záštitu nad cyklem převzaly Ing. Květa Vinklátová, náměstkyně hejtmana, řízení resortu kultury, památkové péče a cestovního ruchu a Ing. Jitka Volfová, starostka Města Česká Lípa. Tradičními podporovateli cyklu jsou Ministerstvo kultury České republiky, Liberecký kraj, Město Česká Lípa a Rodina Tichých.