Po záboru Sudet prokazovalo nacistické Německo muzeím na nově získaném území velkorysou přízeň. Podpora Severočeského muzea v Liberci měla směřovat především k rozšíření sbírky obrazů z 18. a 19. století, tam ale zdaleka nekončila. Důkazem toho je i miska na prsteny z rubínového skla zbarvená kvalitním zlatem.
„Jednotlivé sbírkové předměty si s sebou někdy nesou zajímavé příběhy. Jak se dostaly do muzea, kdo byl jejich původní majitel, k čemu sloužily, z jaké doby pocházejí a mnoho dalšího. Je úkolem kurátorů našich muzeí, aby na základě svých vysoce odborných znalostí a zkušeností spravovali jednotlivé sbírky a zpřístupňovali je veřejnosti,“ říká Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
V letech 2020 až 2022 proběhl v rámci akce Záchrana pokladů zásadní průzkum tohoto sbírkového předmětu a po něm následoval zdlouhavý restaurátorský zákrok. Po demontáži a očištění se rozpadla patka na několik větších střepů a desítky nepatrných střípků.
Restaurátorka Romana Kozáková vrátila misce její vzhled téměř v celé své původní kráse a pouze kvůli autenticitě dochovaného stavu nebylo obnoveno setřené zlacení ze stříbrné montáže. I tak však jde o velice vzácný uměleckohistorický exponát, zvláště když restaurátorský průzkum potvrdil, že se jedná o rubínové olovnaté sklo barvené s velkým podílem zlata v celé hmotě.
Pro Severočeské muzeum byl významný rok 1942, kdy získal i zmiňovanou misku na prsteny.
Tehdy tam totiž doputovala umělecká díla zakoupená pod patronací říšského komisaře pro obsazené nizozemské oblasti v obchodech se starožitnostmi v Haagu a v Amsterodamu. Mezi připomínanými dary byla kupříkladu nádherná barokní tapiserie s názvem Odevzdávání odznaků, utkaná v Bruselu podle návrhu slavného italského umělce P. P. Rubense z roku 1616, nebo právě kolekce historického skla.