Letos, po šestadvacáté, mají fandové divadla nejenom v Ústí nad Labem v diáři zaškrtnutý říjnový termín, kdy se tu opět sejde divadelní elita, aby předvedla to nejlepší severočeským divákům. Tradičně tedy od jedenáctého do dvacátého října budeme putovat z Činoherního studia do Hraničář, zastavíme se v Severočeském divadle, ale také v kulturáku. Úplně poprvé se ovšem bude zahajovat v zoologické zahradě! I letos proběhne Kult v tradičním termínu, uvidíme podobný počet představení… Bude něco jinak?
– Já si přeju aby byl minimálně tak super, jako loni a toho, co funguje se snažím s pokorou držet. Každý rok máme jiný vizuál, téma i zahájení festivalu. Stejně tak tomu je letos. Za grafickým designem stojí Lukáš Franz a myslím, že letos je vizuál hezky čitelný – skládá se z plakátů inscenací, které se na KULTu už objevili nebo letos objeví. Dále s vedoucím ateliéru oděvního a textilího designu Fakulty umění a designu UJEP Jan C. Löblem připravujeme pro festival trochu jinou módní přehlídku. Náš cíl je aby se AOTD a KULT víc propojili.
Asi vybíráte vždycky tak, aby jste v Ústí předvedli to nejlepší co je k dispozici, máš ale letos nějakého favorita?
– Zvýrazním tři věci, protože jsou pro mě něčím speciální. První je zahájení festivalu, které připravujeme s Cirk la Putykou v ZOO Ústí. Vážím si tak krásné spolupráce a neuvěřitelné ochoty ZOO Ústí a Cirku la Putyka. Zahájení řešíme od loňského podzimu, kdy jsem La Putyku oslovila a krásně nám to celé roste pod rukama. Je to radost. Neuvěřitelně se na zahájení těším. Druhá věc je od Studia Damúza inscenace Eyjú. Uvedeme představení pro nejmenší diváky do tří let. Pro takhle mini diváky jsme na festivalu ještě nic neměli – doufám, že to rodiče malých dětí potěší. A třetí věc je od divadla Husa na provázku – Vykouření. Inscenace vznikla jako reakce na kauzu, která v roce 2018 rezonovala českou společností při uvedení hry Olivera Frliće na Divadelním světě Brno. Režisér Jiří Havelka po letech „vykuřuje“ prostor divadla od této události. Takhle hezky propracované a vtipné představení na české scéně najdete jen ojediněle. Je nějaké představení, které se získat nepodařilo? Musíme občas dělat kompromisy a dost často je to kvůli financím. Jindy zase kvůli nedostatečné nabídce vhodných prostor v Ústí. Moc jsem chtěla přivézt pohybové divadlo od Elišky Brtnické – Thin Skin. Ale bohužel ho není kde v Ústí realizovat. Moc ale doporučuji všem, kteří mají rádi tento typ divadla, aby si na to do DOXu zajeli.
Víme, že bývalý kolega a vynálezce Kultu, Honza Kvasnička, momentálně pracuje pro ústecký kulturní dům a rozšiřuje nabídku programu pro ústečáky. Spolupracujete?
– Myslím, že chceme a hledáme cesty. Teď v rámci festivalu uvedeme symfonický koncert od Police Symphony Orchestra, který pořádá Kulturní středisko. Police Symphony Orchestra je parta muzikantů, zpěváků a srdcařů z Police nad Metují. Na podiu můžeme očekávat 60 hudebníků. Bude to velká a skvělá akce. A třeba jich takových ve spolupráci s Kulturním střediskem do budoucna uspořádáme víc.