Čtyřiadvacet českých umělců čtyř generací a více než dvě stě uměleckých šperků. To je číselná bilance výstavy s názvem V plné formě/ Průřez současným českým šperkem od šedesátých let do současnosti. Výstavu připravilo České centrum Athény ve spolupráci s Ilias Lalaounis Jewelry Museum, kde se objevila na jaře letošního roku. Její reprízu nyní představuje Muzeum Českého ráje v Turnově.
K vidění jsou minimalistické formy prstenů, brože evokující op-art či náhrdelníky připomínající art brut, občas i něžně morbidní. Šperkařské ozdoby dokládají vysokou míru originality a kvalitního řemeslného zpracování při využití rozmanitých materiálů od skla přes různé kovy a zlato až po plasty.
„Muzeum Českého ráje v Turnově se pravidelně věnuje vystavování aktuální tvorby výtvarníků z oblasti současného autorského šperku, avšak takto – co do šíře autorské škály i časového rozpětí – velkoryse pojatou retrospektivu však doposud nebylo možné v Turnově vidět. Jsme proto hrdým partnerem takto reprezentativní přehlídce, která jistě vyvolá mezi příznivci současného českého ateliérového šperku velké ohlasy. Důležitým aspektem, potvrzujícím status Turnova jako jednoho z center současného českého autorského šperku, je také skutečnost, že drtivá většina prezentovaných autorů je nějakým způsobem spjata se zdejším regionem, ať už svým původem či působištěm nebo studiem na zdejší šperkařské škole či některé z dalších středních škol výtvarného zaměření sídlících v regionu,“ doplnila Lenka Laurynová, kurátorka sbírkových fondů výtvarného umění a šperku turnovského muzea.
Kurátorka výstavy Julie Bergmann vybrala více než 200 originálů z dílen českých umělců s cílem poukázat na originalitu českého šperkařství proslulého kreativitou a kvalitou zpracování. Zcela cíleně se v daném ohledu vyhýbá klasickým klenotům.
„Výstava mapuje práci důležitých umělců své generace českého ateliérového šperku od šedesátých let. V té době na scénu vstoupila první generace autorů, kteří šperk vidí jako samostatné umělecké dílo, které hovoří samo za sebe stejně jako ‚fine art‘, nikoli jen jako designový doplněk oděvu,“ řekla.
Některá jména jsou známá svými pracemi ve veřejném prostoru. Václav Cigler se proslavil skleněnými objekty či prvky v pražském metru, Vratislav Karel Novák vytvořil proslulý Metronom na Letné, Pavel Opočenský je autorem pomníku bratří Čapků na pražských Vinohradech. Ambicí výstavy je však seznámit návštěvníky s vývojem šperkařského umění v jakémsi pomyslném oblouku vývoje a z toho důvodu jsou jednotliví autoři členěni do etap, ve kterých žili či žijí a tvoří, celkem tedy do čtyř generací, které se prolínají tak, aby byla na první pohled jasná představa o rozmanitosti využití jednotlivých materiálů, například dřeva, plastu či kamene.
Výstava potrvá do 4. února příštího roku.